Liikenteestä…

Suomalaista liikenne”kulttuuria”.

Kuinka monta kertaa sitä tuleekaan autoillessa miettineeksi, että missä on meidän ihmisten harkintakyky, kun kyseessä saattaa olla ihmishenki. Montako kertaa sitä onkaan nähnyt ohituksia, joissa ei ole mitään järkeä. Kuinka monta kertaa näkee perässään auton, jonka ajovaloja ei näe kun se on niin lähellä puskuria. Tämä on varmaan kaikille tuttua. Miksi toisten huomioonottaminen on ratin takana niin vaikeaa.
Olin tässä kesällä tilaisuudessa, jossa käytiin keskustelua liikenteestä ja vaaratilanteista, siitä kuka niitä oikein aiheuttaa. Useamman henkilön mielipide oli, että se jonon etumainen auto aiheuttaa vaaratilanteita, kun sitä ohitetaan. Siis hetkinen, tuleeko se ensimmäinen kuski ja kääntää teidän rattianne ja pakottaa ohittamaan? Olenko minä ihan väärässä, kun väitän, että jokainen meistä tekee ihan itse ratkaisun ohittaako ja missä ja millä nopeudella? Ratkaisuksi ehdotettiin, että teillä ei saisi ajaa alle jonkin tietyn nopeuden. Ilmeisesti on unohtunut, että Suomessa teillä voimassa olevat nopeusrajoitukset ovat ylimpiä sallittuja nopeuksia, ei alimpia pakollisia. Ei meillä ole pakko ajaa vähintään sen kymmenen kilometriä tunnissa ylinopeutta jotta ei keräisi jonoa peräänsä. Jos ajaa sallittua nopeutta tai hieman alle sen, on aivan varmaa, että ohituksia tulee ja autojono kertyy perään. On varmaan totta, että on teitä, joilla nopeusrajoitukset voisivat olla korkeammat, mutta kaikille niille on jokin peruste, ei niitä ole hatusta vedetty. Hirvi saattaa hypätä eteen milloin vain, pitäisi ajaa reilusti alle 50 km/h jotta jotenkin ehtisi reagoimaan kyseiseen eläimeen. Kun tässä sitten on perässä puskurissa kiinni toinen auto, on voileipä valmis, kallis sellainen.
Ai niin, suomalaisten mielestä turvaväli ei ilmeisesti koske ohituskaistoja? Moottoritiellä, reilu 120 km/h mittarissa ohituskaistalla ei ole todellakaan turvallinen olo, kun perässä on toinen auto aivan puskurissa kiinni. Mitähän tapahtuisi jos jostain syystä joutuisi tekemään äkkijarrutuksen? Kuinkahan nopeasti takana tuleva auto reagoisi?
Liikenteessä keskittymiskyvyttömät eivät varmaankaan aina edes mieti, miksi joku ajaa hiljempaa tai miksei se lähde ohittamaan. Syitä saattaa kuitenkin olla monia. Autossa ei välttämättä riitä potkua lähteä ohittamaan, kyydissä saattaa olla liian kallis lasti riskien ottamiseen, alla saattaa olla vararengas, kelin mukainen ajaminen on meillä kaikilla erilainen.
Emme voi pakottaa ketään ajamaan kovempaa kuin uskaltaa. Emme voi myöskään ajatella, että pysykööt sitten kotona. Jos pakotamme ihmisiä ajamaan oman hallinnan ylärajoilla, vasta silloin vaaratilanteita saadaankin aikaiseksi, varmasti enemmän kuin tänä päivänä, epävarma kuski on aina riskitekijä. Heidän on parempi antaa ajaa rauhallisemmin ja meidän muiden on vain välillä odotettava kärsivällisesti, tai otettava riski ja ohitettava, jos näin näemme parhaaksi. Toivomuksena voi tietysti esittää, että jos huomaa jonoa peräänsä kertyvän, ajaa aina välillä sivuun ja antaa kiireisimpien mennä ensin. Huomioonottamista molemmin puolin. Ajatelkaa byrokratian määrää jos pitäisi hakea todistusta siitä, että voinko pitää ajokorttini kun alin pakollinen ajonopeus on 100 km/h? Kuka määrittelisi ne ihmiset jotka voidaan liikenteeseen ajamaan päästää?
Oletteko muuten huomanneet, että nykyautoissa on paljon tyyppivikoja, vilkut toimivat huonosti, yleensä vasta ryhmittymisen tai jarruttamisen jälkeen, jos silloinkaan. Pitkät valot menevät päälle juuri vastaantulevan auton edessä häikäisten tehokkaasti. Mitähän muuta? Onhan noita varmaan paljonkin, taitaa vaan olla niin, että ei nuo viat merkkikorjaamolla hoidu, vaan ongelma taitaa olla korvien välissä. On vain unohdettu vilkun perimmäinen tarkoitus, eli varoittaa muita aikeista esim. hidastaa ja kääntyä, ei sillä vilkulla enää ole merkitystä kun on jo jarrutettu tai ryhmitytty kääntymiskaistalle, kyllä silloin yleensä aavistetaan, että auto saattaa olla kääntymässä. Pitkät valot voisi laittaa päälle vastaantulevan auton mentyä ohi, säästyisi monta silmänräpytystä ja sadattelua.
Ylinopeussakot ovat sitten jo toinen juttu, siinä olin kyseisen keskusteluryhmän kanssa samaa mieltä, että jotain rajaa suomalaiseen lainsäädäntöön. Rangaistukset eivät ole missään suhteessä esimerkiksi väkivaltarikoksiin tai raiskauksiin. Tässä on paljon kehittämistä, toki kaikessa muussakin suomalaisessa rangaistuskäytännöissä. Tähän otetaan mielellään kommentteja vastaan.
Otetaan loppuun vielä esimerkki omasta työmatkasta ja liikenneturvallisuudesta, tämä Heinolasta. Pohjoisesta tullessani Siltakatua pitkin, pysähdyn suojatien eteen kun joudun odottamaan vasemmalle kääntymistäni A.F.Aironkadulle (jos en jostain syystä pääse odottamaan risteysalueelle), voitte varmaan uskoa kun sanon, että se ei ole turvallista. Vielä ei ole yksikään auto pysähtynyt rinnalleni suojatien eteen ja varmistanut, ettei suojatiellä kävele ketään. Itse ajan tätä matkaa onneksi vain pari kertaa kuukaudessa, mutta varmaan moni muu autoilija pysähtyy samaan kohtaan joka päivä, ilmeisesti vielä ei ole kukaan jäänyt alle?
Helsingissä muistan nähneeni tärkeän liikennemerkin erään koulun portilla, siinä luki varoituskolmiossa: Meillä on paljon lapsia, mutta ei yhtään ylimääräistä. Muistakaa tämä kun olette liikenteessä, siellä on paljon muitakin kuin me ja meidän automme.

Jätä kommentti

css.php